tirsdag 1. februar 2011

"Tårer i champagnen" av Børgen Skråmestø

Denne boken fikk jeg gratis av Studia ved en boklansering før jul, og jeg er ganske så fornøyd med fangsten. Boken faller nok innunder kategorien kjærlighetsroman, da vår helt Morten så absolutt er på utkikk etter mannen i sitt liv, og det er på ingen måte dyp litteratur. Dette er ren underholdning, og ganske festlig sådan. Viktige aktører i boken er blant annet Mortens glamorøse naboer Jean og Gunnar, samepiken Laila (Voi voi), skuespiller/stalker Kjell Andreas og Mortens drømmemann Andreas da Silva. Champagnen går ned på høykant og det er ingen mangel på dramatiske hendelser; En hysterisk scene ender med at det kastes en forbannelse over vår helts kjærlighetsliv (sigøynerkvinnen Jorunn er ingen venn av homofile), og ved en annen anledning sendes vår helt på reportasjetur til sin homofilifiendtlige hjembygd med Andreas på slep.

Jeg gir den terningkast 11 og anbefaler den til deg med behov for litt underholdning i kvardagen.

2 kommentarer:

  1. Hehe, trur eg må lesa denne, sjølv om eg tykte skildringa di var såpass festleg at eg kanskje har fått litt for høge håp til ei bok som du, trass alt, ikkje har terningkasta til meir enn midt på treet ...

    SvarSlett
  2. Terningkastet reflekterer nok mest denne bokens plassering som en bok blant bøker - innen for sin sjanger når den høyere opp:-)
    Dersom man har som mål å bli underholdt tror jeg den vil oppfylle forventningen - man må bare ikke se for seg at man skal få en dypere innsikt i noe eller lære noe (vel, man får jo lære minst ett nytt ord da, med mindre Gurimusa allerede er på plass i vokabularet...).

    SvarSlett