mandag 7. juli 2014

"The Miseducation of Cameron Post" av Emily M. Danforth

Dette er en bok jeg hadde gledet meg til lenge, og i det jeg kom hjem fra ferie og så at den lå og ventet på meg klarte jeg bare ikke å fortsette med den andre boken jeg holdt på med - jeg måtte lese denne med en eneste gang!

Boken handler om Cameron Post, som er 12 år gammel første gang vi møter henne. Hun bor i en liten by i Montana på slutten av 80-tallet og er som en helt annen rampete 12-åring i sommerferien. Da hun en kveld blir kjørt hjem tidlig fra overnattingsbesøk, og får fortalt at foreldrene hennes har dødd i en bilulykke, tror hun det er hennes skyld at de er døde: hun har nettopp brukt de siste dagene på å kysse bestevenninnen sin, Irene.
Som den foreldreløse 12-åringen hun er blir hun boende sammen med bestemoren og tanten, Ruth, som er en sånn "født-på-ny"-kristen, og som jeg hvertfall ser for meg er sånn rundt 40. Selv om Cameron nå er nødt til å gå på ungdomsgruppe i deres nye kirke, der hun får høre mye om homoseksualitet og hvor stor synd det er osv., slutter hun jo ikke akkurat å finne seg nye jenter hun kan tulle rundt med. Hun blir relativt god på å skjule sine syndige lyster fra de voksne, men slike hemmeligheter klarer jo aldri å holdes lenge, og Cameron blir sendt vekk på en "skole" som skal kurere homoseksualitet. Og resten får dere nesten lese selv, for denne boken anbefales!

Boken i seg selv er veldig godt skrevet, og den flyter på en så god måte at du nesten ikke merker at det er du som leser. Selv om det er en ungdomsbok fungerer den veldig bra for oss som er litt eldre også. Jeg kunne hvertfall selv kjenne både på gleden og smerten Cameron går gjennom i løpet av boken.

Det eneste minuset jeg syns boken har er at den slutter uten å gi oss lesere en ordentlig slutt. Det er mange spørsmål man sitter igjen med, og selv om det er mulig å tenke på at slutten er riktig i forhold til Camerons "reise" gjennom boken, så skulle jeg ønske den hadde noen sider ekstra der man kunne få en rask oppsummering av hvordan ting gikk videre.

Terningkast: 19

1 kommentar: